Sortida Setembre: Besiberri Nord 3009m.

Crónica de la sortida al Besiberri Nord (3009m.).
Dies 11 i 12 Setembre 2009.

Hola ! Em dic Enric, i malgrat portar poc temps al centre, en Josep Dalmau m'ha demanat que faci un petit resum de com va anar aquesta sortida. La veritat sigui dita, va ser una excursió que feia molt temps ja tenia ganes de fer i li vaig dir al Josep que m'hi apuntés tant bon punt pugués.
El dia abans de la sortida, mentre feia la motxilla, en Josep em va dir que estava malalt i no podia venir...Això em va fer dubtar per un moment, però després em va dir els que hi anaven i no vaig poder dir que "no".
Així es com vam quedar a Roda de Ter pel mati de la Diada, en Raül, en Xevi, en Carles, la Ramo, l'Antònia i Jo. El dia era bo, i malgrat havien anunciat un empitjorament del temps, el divendres 11 de Setembre amb un bon sol vam enfilar cap a Caldes de Boí. Pel camí vam trobar una mica de caravana, però vam arribar si fa no fa a l'hora estimada a la Presa de Cavallers, més amunt de Caldes de Boí , a uns 1730mtrs. Allà va ser on vam fer una "mossegada", vam carregar els armaris a l'esquena i ens vam dirigir a creuar tot l'embassament. Després d'una hora i escaig de la sortida vam arribar a la Pleta de Riu Malo ( 1850mtrs.). A partir d'allà començava la part més dura de la sortida, però com he dit el temps era bo, anavem bé d'horaris, i teniem moltes ganes de ser el més amunt possible, vam continuar pel barranc de Malavesina. En una pujada continuada d'una "inacabable" hora i mitja, vam arribar cap a les 18:40h de la tarda al estany de Malavesina (2500mtrs.) d'alçada...allà si que hi havia ja un veritable ambient d'alta muntanya, congestes de neu aprop, crestes esmolades...havia pagat la pena l'esforç de la pujada!
Ens vam disposar a montar les tendes i poc a poc va anar caient la nit, veïem les llums del Refugi Ventosa i Calvell per sota nostre,i un vent que feia esgarrifar (els termometres marcaven 8ºC fora la tenda i amb el vent la sensació era encara de més fred)...Malgrat això no vam passar pas fred a dins la tenda, on tots vam descansar..i fins hi tot algun va dormir...
L'endemà el despertador va sonar implacable a les 06:00am del matí. El dia es va llevar clar però amb boires enganxades...ja no era el mateix dia que havia fet el divendres...Un cop fetes les motxilles d'atac deixem les tendes i sortim a les 7:10am. Poc a poc surt el sol i ens espavila. Darrera l'estany puja el camí ben dret per anar a buscar la Bretxa Peyta (2785mts.), a la qual no hem d'arribar i on hi veiem les restes on va ser-hi un dia el refugi-vivac Besiberri. Per entre mig de grans blocs de pedra granítica arribem a enllaçar amb el cami que anava de la Bretxa al peu del Besiberri Nord, un isard encuriosit surt a donar-nos la benvinguda.
El paisatge ja fa estona que es d'Alta Muntanya i entre corriols i fites, arribem als peus de la piràmide del Besiberri Nord. Ja veiem a baix de tot l'Estany de Mar i altres llacs de la banda aranesa. Però ara cal concentrar-se...iniciem la grimpada cap al cim.
En Raül va de primer, darrer en Carles, seguidament en Xevi, jo, l'Antonia i la Ramo tanca el grup. Buscant els millors racons, anem pujant metre a metre, de moment cal agafarse però es facilet (IIº), però en tombar una cantonada trobem un pas una mica més compromés, una mena de xemenia on no hi ha masses preses per agafar-se (IIIº), tot i aixo no està exposada al buit i no impressiona...Amunt! i ja un cop passat aquest tram el cami torna a ser facilet (Iº) per la cresta, en la darrera pujada enfilem bastant pel dret per una canalota i trobem algun pas més delicat(IIº+), és aquí on veiem ancoratges a la roca per a fer rappels.
Finalment i a les 09:38am, trepitgem el cim del Besiberri Nord. Tots els esforços han valgut la pena, enrera queden els patiments i els dubtes de la pujada...Veiem davant nostre l'Aneto, el Mulleres, una mica tapat el Montarto, cap el Sud la cresta continua vers els Besiberris del Mig i Sud...Quina vista! En Xevi i en Raül estenen un estol de banderoles d'oració tibetanes....Fetes les fotos pertinents procedim a baixar...
A la baixada, i mentre baixem amb precaució arribem als ancoratges , que fem? veient que allò baixa molt dret, fem una primera baixada amb el cordino que hem portat (10mts) , més avall de la canalota veiem que podem arribar a la base de la muntanya fent un parell de "rappels" més (15+ 15 mtrs). Finalment estem a la base però ja són prop de les 12:00pm. Amb tot això el temps ha anat canviant i la boira matinal ha donat pas a nuvolades altes que ja comencen a donar alguna gota d'aigua.
Cap a les 13:00h som al estany i a les tendes, com el temps amenaça tormenta, recollim tot i baixem de cap a la Pleta de Riu Malo que feia sol en aquells moments...La baixada dreta amb aquelles motxilles acaba de castigar les cames( son 1300mtres de desnivell de baixada fins a l'aparcament de la furgoneta...). A la Pleta arribem cap a les 15:00h i mengem una mica mentre veiem que el temps empitjora. Ràpidament borejem la presa de Cavallers i arribem al cotxe cap a les 16:00h.
Només ens manca la tornada cap a casa, que en el meu cas al ser de Rubí s'em va allargar una mica més... Però no per això em fa penedir del que hem viscut. Una excursió inolvidable amb un bon grup d'amics. Gràcies a tots per haber-me permés gaudir-ne.
Una abraçada
Enric Queralt

Album fotos

Xavi ha dit…
Enric, ets una crak del piolet i també de la ploma.Gràcies per les estones que vàrem passar i que no falti mai el moment per tornari.

Entrades populars d'aquest blog

Camí d'en Jesús

Sortida conjunta d'esquí de fons